22 oktober 2014

Primula i reprise

Ennu er det langt til vår, men i år er vårens første også noen av de siste i min hage. Seks primula samt Cortusa matthiolii blomstrer i reprise! For flere av dem har blomstringen vært både flottere og mer langvarig enn i normal blomstringstid.

Tekst og foto Bodil Bergan

Primula 'Tie Dye' kjøpte jeg på Vegge gård for to år siden. Så flott har den ikke blomstret tidligere. Den har vært i blomst i mer enn en måned!

Blomstringen til Primula pubescens var mer nøysom enn til 
normal tid. Til gjengjeld blomstret den i hele september.

Frøplantere av Cortusa matthiolii dyttet jeg inn i torvblokker
i våres. Nå kommer de stadig med nye blomster og det er
mange knopper å se. Mon tro hvordan de vil klare vinteren.

Primula 'Miss Indigo' kjøpte jeg i blomst på Rom hagesenter for to årsiden. Siden har den ikke blomstret - før nå. Med et slikt show, er det helt greit at den har valgt september og oktober til fordel for normal blomstringstid i mai. Fargen er for øvrig blåere enn det som fremgår av bildet. 



Primula villosa er ny av året i min hage. Den blomstret da jeg kjøpte den
 i mai, og det er jo trivelig med en encore. P. villosa vil ha det tørt om vinteren, 
så denne må jeg nok omplassere snart. 

Dette tror jeg er P. vulgaris ssp. sibthorpii. Den fikk jeg av en blomstervenninne i våres. Blomstringen er ikke overdådig, men
hvilken gave å oppdage disse yndige blomstene i begynnelsen av oktober.

Om dette er Primula x polyantha eller P. vulgaris, er jeg ikke sikker på. Det er
i alle fall en av disse primulaene man kjøper som stueplanter på senvinteren.
Nå er de tredje sommeren den blomstrer i hagen, men høstblomstring har jeg
ikke sett tidligere.



1 kommentar:

  1. Så mange flotte primulaer! Jeg hadde også overraskende gjenblomstring på flere primulaer i år. Ja, ekstra trivelig med høstblomstring :)

    SvarSlett