31 juli 2014

Der humla suser

Humler og andre pollinerende insekter fortjener at vi har planter i hagene våre som de kan kose seg i. Akkurat nå er det Buddleia, gjerne kjent som sommerfuglbusk, som lokker til seg insektene. I tillegg til den vanlige sommerfuglbusken som finnes i mange varianter, har jeg en busk i min hage som nærmest oppfører seg som en staude. Den fryser ned hver vinter, men utvikler meterlange blomsterstengler i løpet av sommeren. Planten stammer fra Det norske arboret, hvor jeg kjøpte den på et plantesalg under navnet Buddleia japonica. Jeg er ikke 100 % sikker på om navnsettingen stemmer, men det affiserer ikke hagens humler.

Humlekos 
Blomsterstandene er lyst lavendelfarget og slankerere enn på vanlig Buddleia. Veksten er nokså uryddig, men planten forsvarer så absolutt sin plass i min hage.


Tekst & foto: Tor Jan Ropeid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar